• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4
دومین سالانه شهر خلاق خوراک‌شناسی رشت برگزار شد

گذر گردشگری خوراک در شهر رشت ایجاد می‌شود

  • کد خبر : 1185
  • 03 تیر 1402 - 6:26
گذر گردشگری خوراک در شهر رشت ایجاد می‌شود
گذر گردشگری خوراک رشت با حجم سرمایه‌گذاری 6 میلیارد تومان در بوستان ملت ایجاد می‌شود، همچنین به گفته حوزه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ایجاد موزه خوراک رشت نیز در حال نهایی شدن است.

 

دومین سالانه شهر خلاق خوراک‌شناسی رشت یکم و دوم تیر ماه امسال با حضور شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی و اعضای خانه مطبوعات شهرهای خلاق ایران شامل اصفهان، بندرعباس، سنندج و کرمانشاه به میزبانی شهرداری و شورای شهر رشت برگزار شد.

به گزارش اعتبار، نشست شهرداران شهرهای خلاق ایران، برگزاری کارگاه علمی و تخصصی هم آفرینی شهرهای خلاق، اضافه کردن پیوست‌های رسانه‌ای و ورزشی نظیر برگزاری مسابقات شطرنج جام رشت، تست و سرو غذا با حضور سرآشپز بین المللی ایران سامان گلریز، پنل تخصصی نقش رسانه در برندسازی شهرهای خلاق، افتتاح دبیرخانه شهرهای خلاق در پیاده راه فرهنگی رشت و کلنگ زنی احداث گذر خوراک رشت از جمله قسمت‌های متنوع این رویداد دو روزه بود.

همچنین در خلال برگزاری این همایش دو روزه نمایشگاهی نیز با حضور شهرهای اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی یونسکو، شهر کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو، شهر بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای بومی و شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو در طبقه هم کف تالار مرکزی رشت گشایش یافت تا هر کدام از شهرها توانمندی‌های خود را در معرض بازدید عموم قرار دهند.

 

برنامه‌ریزی برای خواهر خواندگی ماسوله و اورامان کردستان

«ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز در اولین روز از آغاز رویداد دو سالانه شهر خلاق خوراک رشت خبر داد: پرونده پیوستن ماسوله به فهرست آثار جهانی یونسکو امسال مورد بررسی قرار می‌گیرد و به دلیل تشابهات عدیده‌ای که بین ماسوله و اورامان کردستان از حیث ساخت و بافت وجود دارد ماسوله می‌تواند به عنوان خواهر خوانده این شهر انتخاب شود.

 

ایجاد گذر گردشگری خوراک رشت با ارزش سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد تومان

اما همانطور که گفته شد آغاز عملیات اجرایی گذر گردشگری خوراک رشت از قسمت‌های مهم این رویداد بود، پروژه‌ای که کلنگ احداث آن با حضور شهردار رشت، برخی از مدیران شهری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و شهرداران شهرهای خلاق ایران در بوستان ملت رشت به زمین خورد.

ارزش تقریبی سرمایه‌گذاری در این پروژه چیزی حدود ۶ میلیارد تومان است که در زمینی به متراژ یک هزار و چهارصد متر مربع اجرایی خواهد شد.

 

گذر گردشگری خوراک رشت با هدف برندسازی خوراک اجرا می‌شود

«رضا حسن پور» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در همین راستا و در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعتبار ابراز کرد: با توجه به اینکه رشت به عنوان اولین شهر خلاق خوراک ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده بنابراین نیاز است یکسری فعالیت‌ها را با هدف برندسازی خوراک استان گیلان به ویژه شهر رشت برنامه‌ریزی و اجرا کند.

 

 شناسایی بیش از ۴۰۰ نوع خوراک، غذا و شیرینی جات در گیلان

حسن پور تصریح کرد: در استان گیلان بیش از ۴۰۰ نوع خوراک، غذا و شیرینی جات شناسایی شده و گذر گردشگری خوراک رشت یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند در برندسازی تاثیر به سزایی داشته باشد زیرا با وجود چنین زیرساختی در شهر رشت مسافران ورودی به این شهر می‌توانند جهت بهره‌مندی از خوراک‌های متنوع رشت خصوصا غذاهایی که در فهرست ملی ثبت شده‌اند به آن مراجعه کنند.

 

با ایجاد گذر خوراک، درصد ماندگاری مسافران در شهر رشت افزایش پیدا می‌کند

وی با بیان اینکه اقداماتی نظیر گذر گردشگری خوراک درصد ماندگاری گردشگران را در گیلان و شهر رشت افزایش می‌دهد اذعان کرد: طبق برآورد انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان بیش از ۵۰ درصد مسافران و گردشگران تنها به دلیل جاذبه خوراک وارد استان گیلان و شهر رشت شده و آن را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در پاسخ به این سؤال خبرنگار اعتبار مبنی بر اینکه نوع همکاری این اداره کل و شهرداری رشت برای ایجاد گذر گردشگری خوراک چگونه و در چه سطحی است افزود: ایده اجرای گذر گردشگری خوراک رشت با همکاری، مشارکت و همفکری شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان رقم خورد زیرا معتقدیم یکی از مهم‌ترین ابزارها برای برندسازی شهر خلاق خوراک ایجاد خیابان یا گذر خوراک است.

 

شهر رشت دارای موزه خوراک می‌شود

حسن پور تصریح کرد: با همکاری شورای شهر و مساعدت شهردار رشت تامین اعتبار اجرای گذر گردشگری خوراک رشت در حال انجام است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در بخش فرهنگی این پروژه، تولید محتوا و سایر حوزه‌های مرتبط مشارکت لازم را با مدیریت شهری خواد داشت.

وی از افتتاح موزه خوراک رشت در آینده بسیار نزدیک و با کمک شهرداری رشت خبر داد و گفت: در مورد محل جانمایی این موزه صحبت‌هایی انجام شده اما هنوز به قطعیت صد در صدی نرسیده است.

تنوع رنگارنگ و خوشمزه غذاها در گیلان سبب شده که رشت در سال ۹۴ به عنوان شهر خلاق یونسکو در خوراک‌شناسی (Gastronomy) به ثبت جهانی برسد، از دلایل ثبت این شهر به عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو می‌توان به مواردی همچون، استفاده از مواد غذایی محلی سالم و متناسب فصل، منابع غذایی طبیعی غنی همراه با فرهنگ محلی منطقه اشاره کرد.

 

تلاش‌ها برای حفظ برند شهر خلاق خوراک رشت ادامه دارد

لازم به ذکر است، شهرود امیرانتخابی مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در ۱۱ آبان سال ۱۳۹۸ اعلام کرده بود یونسکو تهدید به پس گرفتن امتیاز شهر خلاق خوراک از رشت کرده است، به گفته امیر انتخابی معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک جهان تا آن تاریخ هیچ تأثیری در جذب گردشگر خارجی نداشت.

وی در توضیح بیشتر اضافه کرده بود: در سال‌های اخیر و پس از ثبت شدن نام رشت در جمع شهرهای خلاق خوراک جهان هیچ کار مثبتی در این زمینه انجام نشده است.

بی برنامه‌گی، دعواهای سیاسی و جناحی، عدم ثبات در مدیریت شهری و نداشتن برنامه جامع، کامل و روشن برای حفظ برند شهر خلاق خوراک همواره شهر رشت شهر خلاق خوارک‌شناسی یونسکو را در معرض تهدید قرار داده به همین علت مدیران شهری درصدد هستند با برندسازی، همکاری متقابل شهرهای خلاق ایران، برگزاری انواع رویدادها و با مشارکت دادن شهروندان هر طور که شده این برند جهانی را برای رشت حفظ کنند.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=1185

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.