• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4

ترکیه به دنبال جذب سرمایه گذاری گسترده اعراب و شرکت‌های بزرگ غربی و چینی

  • کد خبر : 12171
  • 28 دی 1402 - 13:32
ترکیه به دنبال جذب سرمایه گذاری گسترده اعراب و شرکت‌های بزرگ غربی و چینی
بهداشت از جمله بخش های ترکیه بود که امارات متعهد شد در ژوئیه گذشته در آن سرمایه گذاری کند. این بخشی از یک بسته 50 میلیارد دلاری دو کشور است  که  انرژی و  مسائل دفاعی را نیز در بر می‌گیرد. با این حال  هنوز هیچ معامله بزرگی انجام نشده است.

ترکیه به دنبال شرکای خارجی در پروژه‌های زیرساختی غول‌پیکر است که به‌عنوان بخشی از تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری از خارج است. این پروژه‌ها  نمادی از پیشرفت این کشور در دوران حکومت ۲۲ ساله رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه محسوب می‌شوند.

به گزارش اعتبار، حبیب صدرایی: بلومبرگ به نقل از احمد بوراک داگلی اوغلو رئیس دفتر سرمایه گذاری دولتی که مسئول تشویق شرکت ها به سرمایه گذاری در ترکیه است اعلام کرده معاملات در پروژه هایی که تحت مشارکت عمومی و خصوصی ساخته شده اند امکان پذیر است که از بزرگراه ها گرفته تا بخش بهداشت را شامل می‌شود.

وی بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: در حال حاضر مذاکرات با سرمایه گذار  عربی خلیج فارس در مورد فروش بیمارستان شهر استانبول  به عنوان  یکی از ۲۲ بیمارستان شهر  در حال انجام است و ممکن است سایر واحدها  نیز دنبال شوند.

ترکیه در دوران ریاست جمهوری اردوغان که به دنبال مدرنیزه کردن زیرساخت های قدیمی این کشور بود، عمدتاً به مشارکت عمومی-خصوصی وابسته شده است. بر اساس این مدل کسب و کار، دولت ضمانت‌های وام و درآمد ارائه می‌کند و  شرکت‌ها و نهادهای خصوصی ساخت و ساز و بهره‌برداری را انجام می‌دهند.

تعهدات بزرگ

بهداشت از جمله بخش های ترکیه بود که امارات متعهد شد در ژوئیه گذشته در آن سرمایه گذاری کند. این بخشی از یک بسته ۵۰ میلیارد دلاری دو کشور است  که  انرژی و  مسائل دفاعی را نیز در بر می‌گیرد. با این حال  هنوز هیچ معامله بزرگی انجام نشده است.

امارات متعهد به حمایت اقتصادی از ترکیه به ارزش ۵۱ میلیارد دلار شده است.

داود اوغلو پیش بینی کرد که مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه در سال ۲۰۲۴ بین ۱۳ تا ۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید که شامل حداقل یک شرکت خودروسازی خواهد بود.

روزنامه حریت ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۳ گزارش داد که اردوغان از ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، درخواست کرد تا در سپتامبر گذشته، کارخانه ای در ترکیه افتتاح کند و خودروساز چینی چری نیز در حال بررسی افتتاح کارخانه در ترکیه است.

رشد اقتصادی ترکیه چقدر است؟

بر اساس داده های اداره آمار ترکیه، در زمینه اقتصاد کلان، اقتصاد ترکیه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به رشد ۵٫۹ درصدی دست یافت که به دلیل مخارج خانوارها، بیش از انتظارات بود.

عمر پولات وزیر تجارت ترکیه در وبلاگی در توییتر توضیح داد که اقتصاد ترکیه عملکرد رشد بالای خود را برای ۱۳ فصل متوالی حفظ کرده و تولید ناخالص داخلی ۵٫۹ درصد در دوره فوق افزایش یافته است. ترکیه انتظار دارد این رشد در سال ۲۰۲۴ به ۴ درصد برسد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=12171

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.