• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
5

افزایش واردات نفت و گاز روسیه به چین زیر سایه تحریم‌ و تخفیف!

  • کد خبر : 12326
  • 01 بهمن 1402 - 13:40
افزایش واردات نفت و گاز روسیه به چین زیر سایه تحریم‌ و تخفیف!
روسیه مثل ایران با تخفیف نفت خود را به چین می‌فروشد و به نوعی تحریم‎‌ها را دور می‌زند.

آخرین داده ها نشان می دهد که روسیه از عربستان سعودی پیشی گرفته و در سال ۲۰۲۳ به بزرگترین تامین کننده نفت خام چین تبدیل خواهد شد.

به گزارش اعتبار، حبیب صدرایی: به نقل از الجزیره، پکن از تحریم‌های غرب برای خرید نفت با تخفیف برای تاسیسات فرآوری خود سرپیچی کرده است و به  بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان تبدیل شده است. روسیه مثل ایران با تخفیف نفت خود را به چین می‌فروشد و به نوعی تحریم‎‌ها را دور می‌زند. از آن‌جا که چین یک ابرقدرت اقتصادی است تحریم‌های بین المللی علیه آن چندان اثری ندارد.

داده های گمرک چین همچنین نشان می دهد که روسیه در سال گذشته  ۱۰۷٫۰۲ میلیون تن نفت خام (معادل ۲٫۱۴ میلیون بشکه در روز) به ارزش ۶۰٫۶ میلیارد دلار به چین ارسال کرده است. این بسیار بیشتر از واردات آن از دو منبع اصلی دیگر مانند عربستان سعودی و عراق است.

واردات نفت از عربستان سعودی به ۸۵٫۹۶ میلیون تن کاهش یافته است و غول نفتی خاورمیانه سهم بازار خود را به دلیل ارزان تر شدن نفت خام روسیه از دست داده است.

پس از آنکه بسیاری از خریداران بین‌المللی از نفت روسیه در شرایط تحریم‌های غرب به دلیل جنگ در اوکراین اجتناب کردند، این نفت با تخفیف‌های قابل‌توجهی در مقایسه با قیمت‌های بین‌المللی  معامله شد.

افزایش تقاضا از سوی پالایشگاه های چینی و هندی برای نفت با تخفیف منجر به افزایش قیمت نفت خام ESPO روسیه در سال ۲۰۲۳ شد.

در همین حال، عربستان سعودی از ماه جولای ۲۰۲۳  قیمت نفت خام سبک عرب را افزایش داده است که باعث شده برخی از پالایشگاه ها به دنبال محموله های ارزان تر باشند.

دور زدن تحریم‌ها چگونه است؟

پالایشگاه های چینی برای رسیدگی به بیمه و حمل و نقل نفت خام روسیه به واسطه ها متوسل می شوند تا از نقض تحریم های غرب جلوگیری کنند.

خریداران همچنین از آب‌های مالزی به‌عنوان نقطه انتقال نفت تحریم‌شده از ایران و ونزوئلا استفاده می‌کنند  که در این راستا واردات ثبت‌شده با مبدا مالزی در سال گذشته ۵۳٫۷ درصد افزایش یافته است.

کل واردات نفت خام چین برای سال ۲۰۲۳ به رکورد ۵۶۳٫۹۹ میلیون تن معادل ۱۱٫۲۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

افزایش صادرات گاز

به گفته اداره گمرک چین، روسیه صادرات گاز مایع، گاز خط لوله و نفت خود به چین را طی سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

در  بیانیه گمرک چین آمده است که حدود ۸ میلیون تن گاز مایع روسیه به قیمت ۵٫۱۸ میلیارد دلار وارد شده است.

چین ۶٫۵ میلیون تن گاز مایع روسیه را به قیمت ۶٫۸۸۳ میلیارد دلار خریداری کرد تا افزایش عرضه در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به ۲۳ درصد برسد.

دولت چین تایید کرد که چین تنها در ماه دسامبر ۵۱۹٫۲ هزار تن گاز مایع روسیه را به قیمت ۳۹۰ میلیون دلار خریداری کرده است.

شرکت روسی “گازپروم” در ابتدای سال جاری اعلام کرد که صادرات گاز به چین از طریق خط لوله “قدرت سیبری” در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۲٫۷ میلیارد متر مکعب بوده است.

در بیانیه این شرکت آمده است: “تا پایان سال ۲۰۲۳، صادرات گاز به چین از طریق نیروگاه سیبری به ۲۲٫۷ میلیارد متر مکعب رسید که ۷۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر از تعهدات قراردادی است.”

 

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=12326

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.