• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
3
یک سناریوی تکراری و عجیب؛

اقدام شبانه دولت برای کاهش سهمیه نشانه چیست!؟

  • کد خبر : 12462
  • 03 بهمن 1402 - 12:29
اقدام شبانه دولت برای کاهش سهمیه نشانه چیست!؟
البته این نماینده مجلس نیز مانند مردم عادی از کاهش سهمیه بنزین خبردار نبود و در واقع این را نشان می‌دهد که مجلس نیز در جریان اقدامات اخیر نیست. 

هرچند مسئولان دولتی بارها تاکید کرده‌اند که خبری از افزایش قیمت بنزین نیست و تعدادی از نمایندگان مجلس هم معتقدند که این کار غیرقانونی است، اما کاهش سهمیه بنزین سه هزار تومانی بیشتر از گذشته شایعات افزایش قیمت بنزین را افزایش داده است.

به گزارش اعتبار، براساس تغییرات جدید، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت.

همچنین ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به‌میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت.

مجلسی که در جریان نیست!

البته برخی نمایندگان همچون فریدون عباسی معتقدند خبری از  افزایش قیمت بنزین نیست. وی می‌گوید« در واقع تا امروز صحبتی دربارۀ تغییر نرخ حامل‌های انرژی به میان نیامده و در قسمت درآمدی لایحه بودجه سال آینده هم به آن اشاره‌ای نشده است.»

البته او نیز مانند مردم عادی از کاهش سهمیه بنزین خبردار نبود و در واقع این را نشان می‌دهد که مجلس نیز در جریان اقدامات اخیر نیست.

تجارت نیوز در این زمینه توشت:  اما تصمیمات این‌چنینی و تجربه سال‌های گذشته‌، به‌ویژه آبان ۹۸ نشان می‌دهد در اقتصاد ایران لایحه بودجه و قانون گاه از اهمیت خارج می‌شوند و کسی هم مسئولیت تصمیمات را بر عهده نمی‌گیرد.

آیا قاچاق سوخت دلیل خوبی برای کاهش سهمیه است؟

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس در این زمینه از مخالفان جدی کاهش سهمیه سوخت است. وی  گفته است: ما احتمال می دهیم دولت بنا دارد قمیت سوخت را افزایش دهد و به همین دلیل سهمیه ها را کاهش داده است. در واقع به مرگ گرفته است که مردم به تب راضی شوند.

نماینده چابهار خاطرنشان کرد: الان مردم در استان سیستان و بلوچستان به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌گویند ما حاضر هستیم لیتری ۵ هزار تومان پول بنزین بدهیم، اما بنزین سالمی به دست ما برسد این‌ها باعث تذکر دیروز و امروز بنده در مجلس شده است.

وی با بیان اینکه این مصوبه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است، گفت: ما از آقای مخبر خواهش کردیم ایشان ورود کند و این مصوبه سرتا پا غلط را اصلاح کنند. اگر بنا است سهمیه بنزین مردم کاهش پیدا کند حداقل کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها قرار گیرد تا حداقل مردم از سوخت آزاد استفاده کنند.

سعیدی همچنین بیان کرد: اینکه بگوییم بنزین ممکن است قاچاق شود برای حجم مشکلاتی که مردم دچارش هستند، جوابگو نیست. در منطقه گردشگری مکران به خاطر بحث سوخت، توریست‌هایی که می‌خواستند زمینی بیایند نمی‌آیند و دچار مشکل هستند. هیچ راهکاری تعریف نشده است و امروز مجبور شدم بگویم اگر شرایط اقلیمی مناسب تامین علوفه بود، شاید ما با قاطر، الاغ و شتر یک جوری مسئله را حل می‌کردیم که آن هم میسر نیست.

نگرانی مردم از تکرار سناریوی بنزینی آبان ۹۸

اقدام شبانه دولت نگرانی تکرار اقدامات غیرمنتظره را افزایش داده است. برخی می‌گویند دولت به جای درس از وقایع و بی تدبیری‌های  گذشته همچنان روی ریل غیرمنتظره حرکت می‍‍ کند که مسیرش مشخص نیست. روزنامه همدلی برای همین تیتر «نگرانی مردم از تکرار سناریوی بنزینی آبان ۹۸» به عنوان اول خودش اختصاص داده است. این فقط یک هشدار اولیه است و البته مشخص است که دولت هم ظاهرا توان بیشتر از این برای مصرف نسبتا ارزان سوخت را ندارد و دنبال اقدامی است که هرچه سریعتر تکلیف قضیه را مشخص  کند. ولی اینکه چگونه این اتفاق رقم بخورد نه مردم می‌دانند و نه مجلس!غیرقابل پیش‌بینی بودن مساله ایجاد ترس می‌کند.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=12462

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.