• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
سکوت تاکتیکی بانک مرکزی؛

سلام به دلار ۶۰ هزار تومانی!؟

  • کد خبر : 12715
  • 08 بهمن 1402 - 13:24
سلام به دلار ۶۰ هزار تومانی!؟
رسانه‌های حامی دولت نیز معتقدند که  آنچه فقط موجب افزایش قیمت ارز شده، فقط خبرهای سیاسی و انتظارات تورمی است.

بازار ارز بیش از ۱۰ روز است که به طور پیوسته در روند صعودی قرار دارد و به کانال ۶۰ هزار تومان نزدیک شده است.

به گزارش اعتبار، بازارساز یا همان دولت در طول سال چند بار به این موضوع ورود کرد و دلار دوباره به قیمت ۵۰ هزار تومان برگشت، اما برخی معتقدند این‌بار ممکن است شرایط تغییر کند. سوال این است آیا بازارساز این بار نیز اجازه را میدهد یا برعکس خریداران ارز را نقره داغ می کند؟

بانک مرکزی به خریداران هشدار می‌دهد!

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی هفته قبل خطاب به خریداران این روزهای ارز با بیان اینکه هیچ گونه مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد و چشم انداز وضعیت ارزی کشور برای پایان سال و سال آینده بسیار مثبت است، گفت: نوسانات روزهای اخیر که بیشتر ناشی از تحولات منطقه ای است گذرا و موقتی است.

رسانه‌های حامی دولت نیز معتقدند که  آنچه فقط موجب افزایش قیمت ارز شده، فقط خبرهای سیاسی و انتظارات تورمی است. در این زمینه رمضان‌علی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان در مجلس هم گفته است «در حال حاضر بر همگان روشن است که بازار ارز ما دیگر همانند سال‌های قبل دچار تلاطم‌های شدید و جهش قیمت نمی‌شود و در سایه این ثبات و آرامش نیز دیگر بازارهای کشور به آرامش نسبی دست پیدا کرده‌اند.»

دلار ۵۵ هزاری نتیجه سیاست ارزی بانک مرکزی است

با این حال برخی کارشناسان سیاست‌های بانک مرکزی را مخرب و عامل افزایش قیمت دلار می‌دانند.

برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی  با تاکید بر اینکه قیمت ۵۵ هزار تومانی دلار همان هشداری است که از ابتدای سال توسط کارشناسان اقتصادی داده شد بود، اظهار کرد: «بارها تاکید شده بود که با رفتار ارزی بانک مرکزی ادامه این سیاست در پایان سال سخت خواهد شد. تداوم فریز قیمت دلار علی‌رغم در پیش داشتن انتخابات مجلس و‌ اشتیاق دولت به حفظ قیمت، باز هم سخت است.»

وی افزود: «موضوع، همان فنر فشرده دلار است که نهاد دولتی و متولی پولی کشور در سیاست‌گذاری اقتصادی، آن را قبول ندارند. اکنون این فنر رها شده و شاهد این هستیم که دلار به سمت سقف قبلی در حرکت است.»

وی در خصوص پیش‌بینی قیمت دلار در هفته جاری گفت: «اگر قیمت دلار بالای کانال ۵۵ هزار تومانی حفظ شود، امکان این وجود دارد که سقف قبلی شکسته شود؛ یعنی قیمت به نزدیکی کریدور ۶۰ هزار تومانی برسد.»

هشدار دلار شصت تا هفتاد هزار تومانی! بازارساز کی وارد می‌شود؟

سعید لیلاز فعال اقتصادی طی یادداشتی نتیجه گیری کرده که تا پایان سال آینده قیمت دلار به ۶۵ الی ۷۰ هزار تومان خواهد رسید. وی نوشته است «  پیش بینی می کنم که اگر تحولات سیاسی خارج از کنترل اتفاق نیفتد و بخواهیم فقط بر مبنای مولفه های اقتصادی تحلیل کنیم فرض من این است که در ماه های پیش‌رو درآمد نفتی ایران در حد عملکرد سال ۱۴۰۲ ثابت خواهد بود و اگر بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به تقاضای دلار از طریق افزایش نرخ رشد نقدینگی ونرخ تورم افزوده شود، قیمت دلار تا پایان سال آینده بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان باید بشود .»وی در توضیح این علت می‌گوید «  اگر بنا باشد که نرخ رشد نقدینگی حتی مطابق آن چیزی که خود دولت ادعا می کند روی ۲۵ درصد بماند و متعاقب آن نرخ تورم به ۳۰ درصد خواهد رسید قاعدتا با فرض ثابت ماندن درآمد نفت در ماه های آینده ما باید منتظر افزایش ۳۰ درصدی قیمت دلار باشیم.»

اما شهریاری عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بانک مرکزی می‌تواند بدون ارزپاشی و با روش جدید از منابع خود بازار با برای مدیریت آن استفاده کند، گفته است : بانک مرکزی تاکنون با همین شیوه توانسته بازار ارز را بر خلاف سنوات گذشته که جهش های قیمتی فراوانی را شاهد بودیم، کنترل کند. بی‌تردید در صورت کاهش درگیری‌ها و سوابق قبلی قیمت دلار دوباره به همان کانال قبلی باز خواهد گشت و بعید به نظر می رسد وضعیت ارز تا پایان سال با جهش یا افزایش خاصی روبرو شود.

به هر صورت پیش‌بینی دلار ۶۰ هزار تومانی هشداری است که از سوی برخی فعالان اقتصادی شنیده می‌شود و چندان هم غلط به نظر نمی‌‌رسد. حامبان دولت می‌گویند  بازارساز اجازه ادامه وضع موجود را نخواهد داد و نوساناتی که ریشه در خبرهای سیاسی دارند خیلی زود توسط بانک مرکزی مهار می شوند. آن‌ها معتقدند بانک مرکزی منتظر است تا یک ضربه اساسی به دلال‌ها بزند.  با این حال این صحبت است که بانک مرکزی کی وارد این قضیه خواهد شد و آیا به خاطر ضربه زدن به دلال‌ها سکوت کرده است و یا مجبور است که به قیمت بالاتر تمکین و استقبال کند. برخی دیگر نیز معتقدند دلار وارد مقاومت ۵۳ هزار تومانی شده و باید تلاش کند بالاتر از این نرود، وگرنه به قیمت کمتر از این بر نخواهد گشت.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=12715

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.