• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
رقبای جدید و سوانح متعدد؛

آیا بوئینگ دیگر رقیب ایرباس در صنعت هوایی نیست!؟

  • کد خبر : 12797
  • 09 بهمن 1402 - 14:10
آیا بوئینگ دیگر رقیب ایرباس در صنعت هوایی نیست!؟
فایننشال تایمز تاکید می کند که خطرات بزرگی برای صنعت هوایی در پیش است و مبارزه بوئینگ فراتر از بحران فردی آن است و ممکن است در سراسر زنجیره تامین هوانوردی گسترش پیدا کند.

چالش های پیش روی بوئینگ پس از سانحه اخیر که در یک هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا رخ داد، موج شوکی جدیدی را در صنعت هوانوردی ایجاد کرده است.

به گزارش اعتبار، سامان بدر: سقوط یک در از  بدنه هواپیمای یک پرواز مسافربری تجاری لایه دیگری از پیچیدگی را به بحران جاری ۷۳۷ MAX بوئینگ اضافه کرد.
این امر منجر به تشدید بررسی عملیات تولیدی این شرکت شده و سوالاتی را در مورد توانایی آن در رقابت با رقیب اصلی خود ایرباس ایجاد کرده است.

ایرباس با سقوط بوئینگ بالا می رود

گزارش اخیر فایننشال تایمز واقعیت صنعت هوانوردی غیرنظامی را روشن می کند.در حالی که ایرباس با موفقیت سری A320 خود در حال پرواز بود، بوئینگ خود را در یک سری از شکست ها می‌بیند.

ایرباس A380 که زمانی نمادی از عظمت و جاه طلبی شرکت بود  با یک شکست تجاری مواجه شد که منجر به بسته شدن مرکز «ژان لوک لاگاردر» تولوز در سال ۲۰۲۱ شد. با این حال، این مرکز اکنون عملیات خود را دوباره طراحی کرده است، کارایی خود را افزایش داده و بر گلوگاه های تولید غلبه کرده است و اکنون  سفارشات برای سری A320 افزایش یافته است.

فایننشال تایمز می افزاید، در مقابل، سری بوئینگ ۷۳۷ مکس با سوانح متعددی مواجه شد، زیرا سقوط هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸ در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ جان ۳۴۶ نفر را گرفت و منجر به توقف پرواز آن به مدت ۲۰ ماه شد. اکنون پس از آخرین حادثه توجه به Max 9 معطوف شده است که منجر به تحقیقات بیشتر در مورد عملیات تولید و زنجیره تامین بوئینگ شده است.

تعهدات  اخیر رهبری بوئینگ، از جمله  دیو کالهون مدیر عامل شرکت برای ارتقای کیفیت و فرآیندهای مهندسی، شکست خورده است که  باعث شد اداره هوانوردی فدرال ( FAA) برنامه های بوئینگ برای افزایش تولید ناوگان MAX را متوقف کند.

انتظار می رود که نتایج سه ماهه چهارم بوئینگ در ۳۱ ژانویه با نگرانی فراوان اعلام شود. اخیرا  این شرکت یک دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی را برای بررسی سیستم های مدیریت کیفیت خود منصوب کرده است.

تعادل ناپایدار بین بوئینگ و ایرباس

این روزنامه خاطرنشان می کند که دو قطبی قدیمی در صنعت هوانوردی بین بوئینگ و ایرباس بر سر دوراهی عجیبی قرار دارد.  در حالی که ایرباس طی پنج سال گذشته بر تحویل هواپیماها تسلط داشته است، گام های اشتباه بوئینگ باعث شده است که برخی از کارشناسان صنعت به این فکر کنند که ظاهرا تغییر اساسی در توازن قدرت در حال رخ دادن است.

با وجود کسب سهم ۶۲ درصدی ایرباس در بخش هواپیماهای باریک، انتظار می رود سلامت بخش هوانوردی به رقابت بوئینگ و ایرباس بستگی داشته باشد.

مایکل اولری، مدیر عامل رایان ایر، بر نیاز به رقابت قوی برای پیشرفت فناوری صنعت هواپیمایی تاکید می کند.  او می‌گوید: «بسیار مهم است که ما یک بوئینگ قوی و یک ایرباس قوی داشته باشیم».

اما فایننشال تایمز تاکید می کند که خطرات بزرگی برای صنعت هوایی در پیش است و مبارزه بوئینگ فراتر از بحران فردی آن است و ممکن است در سراسر زنجیره تامین هوانوردی گسترش پیدا کند.

رقبای جدید در راهند

به گزارش این روزنامه، ظهور شرکت هواپیماهای تجاری چین کوماک (COMAC) یک  کارت سفید جدید را در بازی قدرت هوانوردی معرفی کرده است. این شرکت هواپیمایی تحت حمایت دولت چین قصد دارد تا دو قطبی بین بوئینگ و ایرباس را به چالش بکشد. هواپیمای C919 این شرکت اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۳ انجام داد.

در حالی که این امر نشان دهنده نقطه عطف مهمی برای جاه طلبی های چین است، تردیدها در مورد توانایی کوماک برای تبدیل شدن به یک رقیب واقعی وجود دارد.

اما به گفته کارشناسانی که روزنامه  فایننشال تایمز با آنها صحبت کرده است، اتکای کوماک به تامین کنندگان غربی برای قطعات حیاتی، همراه با نیاز به تاییدیه های نظارتی خارجی، چالش های پیش روی تازه واردان را برجسته می کند.

با وجود آرزوهای چین برای تصاحب سهم قابل توجهی از بازار جهانی هوانوردی، مسیر  این شرکت همچنان نامشخص است.

شرکت های دیگری مانند شرکت برزیلی امبرائر (Embraer) که ممکن است گسترش یابند و در زمینه هواپیماهای منطقه ای پیشرو در بازار هوانوردی غیرنظامی باشد.

با این حال،شرکت  بمباردیه (Bombardier)، قهرمانسابق صنعت هوای کانادا بر خطرات مرتبط با به چالش کشیدن دو قطبی بین بوئینگ و ایرباس تاکید می کند.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=12797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.