• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
از اعتراض کانون کارگران تا مساله مالکیت مشترک؛

آیا شستا می‌تواند و می‌خواهد پرسپولیس را بخرد!؟

  • کد خبر : 12857
  • 11 بهمن 1402 - 11:06
آیا شستا می‌تواند و می‌خواهد پرسپولیس را بخرد!؟
پیش از این  کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تهران طی نامه‌ای به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با واگذاری ۸۰ درصد سهام پرسپولیس به تامین اجتماعی مخالفت خود را نشان دادند

خبرگزاری تسنیم اعلام کرده کارهای واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به سازمان تأمین اجتماعی و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حال انجام و نهایی شدن است.

به گزارش اعتبار، البته برخی می‌گویند این خبر در راستای تجمع امروز هواداران دو تیم منتشر شده است، ولی پیش از این اقداماتی در این زمینه انجام گرفته بود.

تسنیم نوشته است: پیگیری‌ خبرنگار ما نشان می‌دهد که امور مربوط به واگذاری این دو باشگاه در حال انجام و پیگیری است. بر این اساس، کارهای واگذاری پرسپولیس به سازمان تأمین اجتماعی به مرحله نهایی و پایانی رسیده و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد به زودی شاهد واگذاری سرخ‌ها خواهیم بود.

اعتراض کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تهران

 

پیش از این  کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تهران طی نامه‌ای به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با واگذاری ۸۰ درصد سهام پرسپولیس به تامین اجتماعی مخالفت خود را نشان دادند و اعلام کردند  داشتن مالکیت این باشگاه برای تأمین اجتماعی یک تهدید است.

 

کانون در این نامه آورده است: هیچگاه موضوع باشگاه ورزشی و باشگاه داری در راستای استراتژی سرمایه گذاری سازمان نبوده و هیچ برنامه مدونی در این مورد ندارد و تصدی گری سازمان در این زمینه میتواند با توجه به مسئولیتها و وظایف قانونی سازمان تامین اجتماعی نسبت به بیمه شدگان و سایر سازمانها و ادارات دامنه مشکلات آن را گسترش دهد.

همچنین ممکن است در آینده داشتن مالکیت این باشگاه برای سازمان یک تهدید تلقی شود که آثارش در بخشهای مختلف از جمله حوزه سرمایه گذاری به شکل موثر ایجاد گردد

هرچند کانون از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرده که  روند واگذاری این باشگاه به سازمان تامین اجتماعی متوقف شود، ولی به نظر می‌رسد این روند در حال طی شدن است.

سید صولت مرتضوی وزیر کار  در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در خصوص اینکه گفته می‌شود مالکیت باشگاه پرسپولیس به شستا و باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار می‌شود، گفته است : از این موضوع اطلاع دارد، ولی تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است.

مگر شستا پشیمان نشده بود؟

پیش از این شرکت شستا، متقاضی خرید سهام باشگاه پرسپولیس بود که ۲۶ دی ماه  در جلسه خرید بخش عمده سهام پرسپولیس در فرابورس شرکت نکرده بود. رسانه‌ها نوشته بودند این شرکت از حضور در فرآیند واگذاری سهام این باشگاه پشیمان شده و قصد خرید سهام پرسپولیس را ندارد.

شرکت شستا که یک هلدینگ اقتصادی است ۵۰ درصد از سهام ذوب‌آهن را هم در اختیار دارد.

قبلا عارف نوروزی  مدیرعامل شستا  طی نامه‌ای  با اشاره به ماده ۱۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اینکه «هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی همزمان نمی‌توانند کنترل و هدایت بیش از یک باشگاه را برعهده داشته باشند در غیر این‌صورت، تمامیت یک مسابقه یا مسابقات را زیر سؤال خواهند برد» این پرسش را مطرح کرده بود که با توجه به در اختیار داشتن ۵۰ درصد سهام ذوب‌آهن، آیا می‌توانند سهام باشگاه پرسپولیس را نیز داشته باشند یا خیر؟ البته  شستا به جز ذوب‌آهن در كارخانه فولاد مباركه كه صاحب باشگاه سپاهان است نيز سهم مديريتي دارد. فولاد مباركه از طريق سهام مديريتي با سازمان تامين اجتماعي و شستا در ارتباط است و يك كرسي هيات مديره آن در اختيار بانك رفاه قرار دارد.

برخی معتقدند خود شستا هم مایل به تیمداری نیست و فشارها بر آن زیاد است. ورود شرکت‌های خصولتی برای خرید باشگاه‌های فوتبال با نگرانی زیاد جامعه کارکنان و بازنشستگان همراه بوده است. ولی به نظر می‌رسد با عدم درآمدزایی فوتبال تنها راه باقیمانده برای نگه داشتن این دو تیم است. ولی اعترضات مختلف نشان می‌دهد خرید پرسپولیس تنها بار تعهدات شستا را زیاد می‌کند و قرار نیست مشکلات مالی پرسپولیس به صورت اصولی و حرفه‌ای حل شود.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=12857

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.