• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
2
وقتی چین عطسه می‌کند، آسیا لرز می‌کند؛

رکود چین کشورهای شرق آسیا و اقیانوسیه را فرا گرفته است!

  • کد خبر : 4525
  • 12 شهریور 1402 - 14:37
رکود چین کشورهای شرق آسیا و اقیانوسیه را فرا گرفته است!
نگرانی‌ها در هفته‌های اخیر پس از سقوط اقتصاد چین به سمت کاهش تورم تشدید شده است و نگرانی‌ها از کاهش مصرف، تضعیف ارز، بخش دارایی‌های بی‌ثبات و میزان ناپایدار بدهی دولت محلی را افزایش داده است.

کندی رشد  اقتصادی چین هشدارها را در مورد سرایت آن در آسیا افزایش داده است.  زیرا کاهش تقاضای مصرف کنندگان و کندی تولید به کشورهای همسایه که دارای روابط نزدیک با دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند، ضربه زیادی زده است.

اعتبار، حبیب صدرایی- فاینشنال تایمز گزارش داد:  رکود تولید در کره جنوبی به طولانی ترین مدت خود در نزدیک به نیم قرن گذشته رسیده است، در حالی که سایر صادرکنندگان بزرگ در منطقه شرق آسیا نیز تحت تأثیر کاهش تقاضا قرار گرفته اند.

کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا، به عنوان پیشرو برای زنجیره تامین فناوری منطقه شناخته می شود که به رشد  اقتصاد جهانی برای دهه ها کمک کرده است.

صادرات تراشه‌های رایانه‌ای چین در ماه جولای با شدیدترین سرعت خود در بیش از سه سال گذشته کاهش یافت.

در ژاپن نیز  فعالیت تولیدی برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته و  و اخبار تایوان نیز حاکی از  کاهش  تولید کارخانه و اشاره به تقاضای ضعیف در خارج از کشور است.

نگرانی‌ها در هفته‌های اخیر پس از سقوط اقتصاد چین به سمت کاهش تورم تشدید شده است و نگرانی‌ها از کاهش مصرف، تضعیف ارز، بخش دارایی‌های بی‌ثبات و سطوح ناپایدار بدهی دولت محلی را افزایش داده است.

آمارهای رسمی روز پنجشنبه نشان داد که بخش تولید چین در ماه اوت برای پنجمین ماه متوالی کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که کاهش تقاضای جهانی فشار بیشتری بر اقتصاد چین وارد می‌کند.

وینسنت تسویی، تحلیلگر گروه تحقیقاتی پکن می‌گوید: یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید، وقتی چین عطسه می‌کند، آسیا لرز می‌کند  از آنجایی که سیاست گذاران چینی در برابر درخواست ها برای تقویت رشد از طریق محرک مقاومت می کنند، تأثیر آن در سراسر منطقه محسوس خواهد بود.»

تسوئی هشدار داد که مراکز تجاری و مالی هنگ کنگ و سنگاپور بیشترین ضربه را از چین ضعیف تر خواهند دید، زیرا تقاضای چین به ترتیب ۱۳ و ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی  این کشورها را تشکیل می دهد.

وزارت دارایی کره جنوبی یک کارگروه ویژه برای نظارت بر وضعیت اقتصادی چین ایجاد کرده است و این کشور تعطیلات ملی جدیدی را در تلاش برای افزایش مصرف معرفی کرده است.

پارک چونگ هون، رئیس تحقیقات استاندارد چارترد در سئول (  شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری)  گفت: « اگر  اقتصاد چین به سرعت تغییر نکند، بعید است که کره به این زودی شاهد بهبودی باشد.»  وی همچنین به تنش های آمریکا و چین و چالش های ناشی از جایگزینی واردات چین اشاره کرد.

اقتصاد استرالیا در طول دوره تنش‌های تجاری با چین تعرفه‌های گمرکی را بر طیفی از کالاها از زغال‌سنگ گرفته تا جو و خرچنگ اعمال کرد  که بسیاری از آنها در سال ۲۰۲۳ منقضی می‌شوند.  با این حال، به نظر می رسد که این کشور در برابر ضعف اقتصادی بزرگترین شریک تجاری خود آسیب پذیر است، زیرا دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود در ۱۰ ماه گذشته سقوط کرد.

بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور، از جمله غول معدن‌کاری BHP، در صورت عدم موفقیت چین در رشد اقتصادی ، نگرانی‌های احتمالی در مورد چشم‌انداز خود را مطرح کرده‌اند.

ویتنام، صادرکننده عمده پوشاک و منسوجات، کفش و کالاهای چوبی و همچنین لوازم الکترونیکی، گزارش داد که صادرات سه ماهه دوم نسبت به سال قبل ۱۴ درصد کاهش یافته است که نشان دهنده کندی تولید صنعتی در سال جاری است.

اطلاعات  این ماه  نشان داد که نرخ رشد مالزی به پایین‌ترین حد خود در نزدیک به دو سال گذشته کاهش یافته است، زیرا این کشور نیز تحت رهبری شریک تجاری اصلی خود دچار کندی شده است.

اقتصاد تایلند نیز در سه ماهه دوم به دلیل بی ثباتی سیاسی داخلی و سطح پایین گردشگری چین با سرعت بسیار کمتری نسبت به انتظار رشد کرد.

در حالی که آسیا با فشار فوری مواجه است، تحلیلگران گروه تحقیقاتی پکن  هشدار می دهند که  مشکلات بیشتری برای سایر مناطق نیز در راه است.

با ادامه تضعیف اقتصاد چین، تامین کنندگان خارجی مواد خام و ماشین آلات با رکود مواجه هستند. یکی از آن‌ها گفت: «مشکلات بازار املاک چین به این زودی تغییر نخواهد کرد و ممکن است قبل از اینکه بهتر شود بدتر شود.»

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=4525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.