• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
2
موسسه غیردولتی گلوبال انرژی مانیتور:

کشورهای عربی آرام آرام به انرژی های تجدیدپذیر روی می‌آورند

  • کد خبر : 5024
  • 27 شهریور 1402 - 11:55
کشورهای عربی آرام آرام به انرژی های تجدیدپذیر روی می‌آورند
در سال گذشته همه کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به جز دو کشور، برنامه های خود را برای انرژی بادی و خورشیدی افزایش دادند.

براساس گزارش اخیر موسسه غیردولتی گلوبال انرژی مانیتور، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ظرفیت خود را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر با افزایش ۵۷ درصدی در بازه زمانی از اواسط سال ۲۰۲۲ تا اواسط سال ۲۰۲۳ به ۱۹ گیگاوات رساندند و پیش بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۴ افزایش بیشتری داشته باشند.

به گزارش اعتبار- به نقل از رویترز، این گزارش حاکی از آن است که منطقه همچنان باید این ظرفیت را از منابع انرژی تجدیدپذیر ۲۰ برابر کند تا جایگزین وابستگی به گاز شود.

این منطقه شامل تعدادی از مهمترین صادرکنندگان نفت و گاز جهان مانند عربستان سعودی، امارات، عراق، کویت، الجزایر، قطر، لیبی و سلطان نشین عمان است و بودجه آنها تا حد زیادی به صادرات سوخت فسیلی بستگی دارد.

در این گزارش آمده است: «ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه‌شده در سال ۲۰۲۲، اگر چه گامی رو به جلو در منطقه‌ای است که یکی از مهم‌ترین مراکز بخش سوخت‌های فسیلی است و نسبتا نیز غیرمنتظره است اما در مقایسه با سایر مناطق جهان درصد آن کم است.»

گلوبال انرژی مانیتور در ادامه گزارشش نوشت: با توجه به نیاز به جایگزینی ظرفیت تولید برق  ۳۴۳ گیگاواتی  از ایستگاه های گاز و نفت  میزان پیشرفت در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در منطقه نگران کننده است.

در سال گذشته همه کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به جز دو کشور، برنامه های خود را برای انرژی بادی و خورشیدی افزایش دادند.

کاساندرا اومالیا، مدیر پروژه جهانی خورشیدی در رصدخانه انرژی جهانی گفت که افزایش انرژی بادی و خورشیدی  گامی در جهت درست برای منطقه خاورمیانه است. اما مشخص است برای توقف تدریجی آن و جایگزینی نفت و گاز راه طولانی در پیش است.

وی افزود: مشکل این است که مسیر منطقه به سمت دستیابی به اقتصاد سبز به شدت به صادرات هیدروژن بستگی دارد که یک فناوری اثبات نشده است و برای مقابله با موضوع تامین انرژی یا حذف انتشار کربن طراحی نشده است.

اواخر امسال، امارات  میزبان کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا خواهد بود. سال پیش نیز این کنفرانس در مصر برگزار شد.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=5024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.