• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
2
هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی:

مشکل اقتصادی ایران با پنج میلیارد و شش میلیارد دلار حل نمی‌شود

  • کد خبر : 5063
  • 27 شهریور 1402 - 11:15
مشکل اقتصادی ایران با پنج میلیارد و شش میلیارد دلار حل نمی‌شود
هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی تحریم‌های بین‌المللی در ارتباط با نقل و انتقالات پولی و بانکی را مهم‌ترین مشکل اقتصاد ایران ذکر کرد و گفت: مشکل اقتصادی ایران با پنج میلیارد و شش میلیارد دلار حل نخواهد شد بنابراین با آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده اتفاق فوق‌العاده‌ای در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد.

اعتبار، لیلا پورابراهیمی- دسترسی بانک مرکزی به شش میلیارد دلار انتقالی به قطر تاکنون با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده در حالیکه برخی تحلیلگران معتقدند این منابع آزاد شده تدریجا موجب رونق تولید می‌شود، آثار روانی و ملموسی روی بازار ارز و مدیریت بهتر آن بر جای خواهد گذاشت و یا فشار را از روی تولید و بازار برخواهد داشت برخی از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی نظری دیگر دارند و چالش‌های مهم‌تری که پیش روی اقتصاد ایران وجود دارد را مطرح می‌کنند. چالش‌هایی که حل هر یک از آن‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد و ادامه‌دار شدن آن‌ها بن‌بست‌های بیشتری را در حوزه اقتصاد ایجاد کند.

«هادی حق شناس» کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی اعتبار در پاسخ به این پرسش که آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران چه آثار روانی و ملموسی روی بازار ارز و مدیریت آن خواهد داشت عنوان کرد: آزادسازی این منابع روی حوزه‌هایی که ذکر شد، اثر معناداری نخواهد گذاشت.

حق شناس در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: با توجه به بزرگی اقتصاد ایران نمی‌توان انتظار داشت با این شش میلیارد دلار یا با منابعی که از عراق آزادسازی می‌شود، اتفاقات بزرگی در بخش واقعی اقتصاد رخ بدهد، بلکه بیشتر اثر مثبت روانی آن مطرح است.

این تحلیلگر اقتصاد کلان به برخی از چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: اقتصاد ایران امروزه بیشتر از هر چیز دیگری در رنج تحریم‌ها و عدم مبادله راحت نقل و انتقالات پولی به سر می‌برد، موضوعی که مشکلات بسیار زیادی را برای آن به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته مجموع درآمدهای نفت و گاز و صادرات غیرنفتی ایران به حدود یکصد میلیارد دلار رسید با این حال برخی اوقات گفته می‌شود چرا با وجود آنکه فروش نفت ما بیش از دو یا سه برابر سال‌های پایانی دولت قبل شده این افزایش درآمد هنوز تاثیر معناداری سر سفره مردم نداشته است، دلیل این موضوع آن است که نقل و انتقالات پولی به راحتی انجام نمی‌شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: دو کشور کره جنوبی و عراق و منابعی که از این دو کشور آزادسازی شد مثال‌های واقعی هستند که باید به دقت به آن‌ها توجه کنیم، عراقی‌ها و کره‌ای‌ها قصد داشتند پول بلوکه شده ایران را آزاد کنند اما سوال اینجاست که چرا این فرآیند بیش از دو سال طول کشید و بعد از این همه مدت چرا به حساب کشوری دیگر واریز شد؟

حق شناس افزود: دلیل این پروسه طولانی برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران به خاطر آن بود که به علت تحریم‌ها نقل و انتقالات پولی به خوبی انجام نمی‌شد بنابراین آن اثر روانی مهم‌تر است تا اینکه بگوییم این شش میلیارد دلار یا کمتر و بیشتر منشا یک تحول بزرگی در اقتصاد ایران بشود، چنین چیزی نیست.

وی با ذکر مثالی اضافه کرد: در حال حاضر فروش نفت ایران در مقایسه با گذشته روند افزایشی دارد و می‌بینیم که در نتیجه آن بازارها یک آرامشی پیدا کرده‌اند، درست است که قیمت ارز و برخی کالاها بالا هستند اما این آرامش در چند ماه گذشته اتفاق افتاده است به دلیل آنکه طبق یک تفاهم نانوشته یا هر اصطلاح مشابه دیگری، ایران می‌تواند نفت بیشتری بفروشد و به منابع دسترسی داشته باشد این عوامل اثرگذار بودند تا بازار با آرامش همراه شود وگرنه مشکل اقتصادی ایران با ۵ میلیارد و شش میلیارد دلار حل نخواهد شد و اتفاق فوق‌العاده‌ای در اقتصاد آن رخ نخواهد داد.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=5063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.