• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
2
مطلب انتقادی روزنامه ایران و بازنشستگی مسعود نیلی؛

۵ اقتصاددان نامه معروف سال گذشته بازنشسته می‌شوند!؟

  • کد خبر : 5402
  • 02 مهر 1402 - 9:48
۵ اقتصاددان نامه معروف سال گذشته بازنشسته می‌شوند!؟
چند روز قبل روزنامه ایران در مطلبی انتقادی در این رابطه نوشت: طرح چنین مطالب از سوی این 5 نفر در حالی بود که این افراد طی دهه‌های گذشته نقش پررنگی در آموزش و تزریق افراد همسو با خود در نهادهای مختلف تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز اقتصادی ایران داشته‌اند.

حدود یک سال بعد از انتشار نامه ۵ اقتصاددانی که درباره «ریشه‌های اقتصادی اعتراضات» انتقاد خود را مطرح کردند، روزنامه ایران ارگان رسمی دولت با تیتر «خواجگان اقتصاد؛ کاسبان اغتشاش» به آن‌ها حمله کرده است. بعد از آن مسعود نیلی یکی از نویسندگان نامه با انتشار مطلب کوتاهی در کانال رسمی خود، شایعات مربوط به بازنشست شدن خود از فعالیت در دانشگاه را تایید کرد.

به گزارش اعتبار مسعود نیلی دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف، محمد طبیبیان یکی بنیانگذاران موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی،موسی غنی نژاد اقتصاددان و مدیر مرکز تحقیقات دنیای اقتصاد، محمد مهدی بهکیش اقتصاددان و دانشیار دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی و حسن درگاهی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی ۵ امضا کننده این بیانیه هستند که در اکوایران منتشر شده بود.

در آن نامه پنج اقتصاددان در بیانیه ای سرگشاده نسبت به اتفاقات پس از مرگ تاثر برانگیز مهسا امینی واکنش نشان داده و به سیاست گذاران هشدار دادند: اعتراض چنانچه شنیده نشود به خشم تغییر وضعیت می‌دهد و خشم در ادامه تبدیل به نفرت می‌شود و از اینجا به بعد، خشونت به‌عنوان نیروی پیشران اصلی عمل می‌کند.

چند روز قبل روزنامه ایران در مطلبی انتقادی در این رابطه نوشت:

طرح چنین مطالب از سوی این ۵ نفر در حالی بود که این افراد طی دهه‌های گذشته نقش پررنگی در آموزش و تزریق افراد همسو با خود در نهادهای مختلف تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز اقتصادی ایران داشته‌اند. دولت روحانی که خروجی و عصاره همین مدیران بود، به گواه تمام نظرسنجی‌ها و بسیاری از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی، بدترین عملکرد را میان تمامی دولت‌های پس از انقلاب ثبت کرد و همگان به وضوح، نتایج عملکرد این تفکر در عرصه‌های مختلف از دیپلماسی گرفته تا اقتصاد را با تمام وجود لمس کردند.

در واکنش به این مطلب

محمد طبیبیان، از نویسندگان نامه، در کانال تلگرامی خود عنوان كرد كه «ما كاری را كردیم كه هر متخصص علوم اجتماعی دلسوز و بیدار و بي‌طرف بايد انجام مي‌داد، يعني موشكافي يك مشكل اجتماعي، ارايه جهت براي راه‌حل آن مشكل و دعوت از همه خصوصا حكومت در عقل‌گرايي، انصاف و اعتدال. حال اين نشريه كه مشخص است به چه حلقه‌هايي وصل است ادعا مي‌كند كه ما كاسبان اغتشاش بوده‌ايم.» طبيبيان در ادامه گفت: «كاسبان تحريم… را همه مي‌شناسند و مي‌دانند به كدام طرف بحث نزديك‌تر هستند اما اگر نويسندگان روي جلد آن مجله يك جو اخلاق داشته باشند بايد انگشت بگذارند بر يك كاسبي كه اين مجموعه اقتصاددان از اغتشاش داشته‌اند. به جز مزد‌بگيران خاص كسي از اين اعتراضات و عواقب آن بهره‌اي نبرده است، حتي حكومت.» وی همچنین خاطرنشان کرد: «شايد بازنشسته شدن آقاي دكتر نيلي از دانشكده اقتصاد دانشگاه شريف و مخالفت با ادامه كار، در اوج ظرفيت علمي و تجربي ايشان براي تربيت نسل جوان و انجام امور پژوهشي بي‌ربط با همين رويكرد نيست.»

هرکدام از نویسندگان در برهه‌های مختلف بعد از آن نامه مطالب انتقادی خود را بیان کردند که شاخصترین آن‌ها موسی غنی نژاد بود که در تلویزیون مناظره‌هایی با مسعود درخشان و علی علیزاده داشت که صحبتهای وی و لکنت زبان طرف دیگر مناظره به وفور پخش شد.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=5402

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.