• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2

قیمت سکه و طلا نسبت به ابتدای سال چقدر کاهش داشته است؟

  • کد خبر : 5509
  • 03 مهر 1402 - 18:13
قیمت سکه و طلا نسبت به ابتدای سال چقدر کاهش داشته است؟
خرید سکه امامی ابتدای امسال ۳۱ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذاشت، اما در آخرین روز تابستان می‌توانستید همان سکه را ۲۷ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان بخرید.
افرادی که ابتدای اردیبهشت با استدلال صعودی شدن قیمتها، سکه می‌خریدند حال با کاهش شدید پول خود مواجه شده‌اند.
اعتبار- شهریور ماه  نیم سکه حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نسبت به اردیبهشت کمتر شده است. ( ریزش ۲۰ درصدی) همچنین ربع سکه و سکه گرمی ۱۵ درصدی خود را از دست داده است. قیمت سکه امامی و سکه بهار آزادی طرح قدیم در شش‌ماه اول  امسال هم به ترتیب ۱۲ و ۱۱ درصد افت کرده است.

کاهش نرخ سکه

فرارو در گزارشی نوشته است خرید سکه امامی ابتدای امسال ۳۱ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذاشت، اما در آخرین روز تابستان می‌توانستید همان سکه را ۲۷ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان بخرید. ریزش سه میلیون و ۷۸۳ هزار تومانی سکه امامی در این مدت تقریبا ۱۲ درصد ضرر و زیان متوجه سرمایه‌گذاران کرده است.افت قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم در نیمه اول سال سه میلیون و ۱۴۴ هزار تومان، معادل ۱۱ درصد برآورد می‌شود. قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم اول بهار ۲۸ میلیون و ۳۱ هزار تومان می‌فروختند. رکورد تاریخی قیمت سکه بهار آزادی، در یازدهمین روز اردیبهشت با رسیدن به قله ۳۰ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان شکسته شد. قیمت سکه امامی در همین روز به ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان رسید.

کاهش ۱۲ درصدی قیمت سکه امامی یعنی اگر اول سال ۲۰۰ میلیون سرمایه وارد بازار می‌کردید، آخر تابستان با ۲۴ میلیون ضرر روبرو بودید. زیان سرمایه‌گذارانی که اول سال سراغ خرید نیم سکه رفته‌اند، حدود ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. در همین مدت ۳۰ میلیون تومان از میزان ارزش سرمایه خریداران ربع سکه و سکه گرمی دود شده و به هوا رفته است.

پیش بینی معاملات بازار بورس

سایت طلا که پیش بینیهای سیاسی از بازار طلا دارد در این رابطه نوشته است:  در شرایط فعلی سکه بازان به یک نشست مهم چشم دوخته‌اند. قرار است امروز دوشنبه ۳ مهرماه، شصت و هفتمین جلسه سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شود. آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

در این بین، در روز‌های اخیر نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور در مجموعه دیدار‌های خود با برخی از مقامات خارجی از آمادگی ایران جهت صورت بخشیدن به توافق‌های بیشتر خبر داد. امیرعبداللهیان در این رابطه گفت: «باتوجه به تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در هفته گذشته، ما فکر می‌کنیم اگر طرف آمریکایی از برخورد چندگانه خود خارج شود و نیت و اراده واقعی خود را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.» فعالان بازار نیز با دنبال کردن اخبار مرتبط با این سفر درصدد آنند که درصورت انتشار سیگنال جریان‌ساز جدید با آن همراهی کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد که در سومین روز هفته سکه‌بازان علاوه بر اینکه به قیمت دلار توجه کنند به مذاکرات آژانس در وین هم نیم‌نگاهی داشته باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت سکه امامی روز گذشته نسبت به اولین روز مهر تغییر چندانی نکرد و در حول‌وحوش ۲۷ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به فروش رسید.

تحلیلگران فنی می‌گویند در شرایط کنونی دو محدوده ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان برای سکه مهم است و اگر بالای این دو محدوده تثبیت دهد می‌تواند به‌تدریج به سمت مرز ۲۸ میلیون تومان حرکت کند.

اما اگر تا ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کند احتمال کاهش تا کف کانال یاد شده وجود دارد که این اتفاق مستلزم وجود فاندهای خبری بسیار مثبت است.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=5509

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.