• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
1
باز هم رد پای «م ش» در پرونده دکل‌های نفتی؛

ماجرای دکل گم شده چه بود!؟

  • کد خبر : 6052
  • 12 مهر 1402 - 14:42
ماجرای دکل گم شده چه بود!؟
جالب است نام «م.ش » رئیس هیات مدیره  شرکت در پرونده «دکل نفتی فورچونا» دیده می‌شود. همان پرونده معروف به  دکل نفتی گمشده که پرونده‌اش در انگلیس مورد بررسی قرار گرفت. 

سال ۹۴ بود که اصطلاح «دکل گمشده» در رسانه‌ها باب گشت. اصطلاحی که مربوط به خرید یک دکل حفاری نفتی از یک شرکت آرژانتینی بود که هرگز به ایران ارسال نشد.اما این بار در سال ۱۴۰۲ رسانه‌ها واقعا از سرقت و گم شدن یک دکل نفتی گفتند.

اعتبار- تابناک در خبری نوشته بود «یک دکل نفتی در ۷۰ کیلومتری جاده اهواز به هفتکل به سرقت رفته که به گفتۀ شاهدان عینی تریلی‌هایی که قطعات این دکل را حمل و جابه‌جا کرده‌اند، پلاک تهران بوده و از خوزستان خارج شدند. ادعا شده که این دکل متعلق به یکی از شرکت‌های خصوصی بابک زنجانی است.

دادگستری خوزستان: دکل گم و سرقت نشده بلکه به انبار انتقال یافته است!

این رسانه  تصاویر ارسالی یکی از  بومیان از بردن بخش‌های اصلی و گرانقیمت این دکل و آنچه بر جای مانده را منتشر کرده بود.

حال وزیر نفت می‌گوید این دکل گمشده متعلق به دولت و بابک زنجانی نیست.

دادگستری خوزستان هم اعلام کرده که دکلی گم نشده و تنها به یکی از انبارهای شرکت نفت منتقل شده است.

دادگستری کل خوزستان آمد است:”این دکل جزو اموال عمومی نبوده و متعلق به شرکت سپنتا بین‌الملل که یک شرکت پیمانکار در زمینه دکل‌های حفاری مربوط به بخش خصوصی است، می‌باشد و در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ قرارداد عملیات حفاری جهت حفاری چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را به عهده داشته است.

پس از پایان قرارداد، این شرکت به‌رغم اخطاریه‌های مکرر مبنی بر انتقال دکل‌ها از سوی کارفرما از انتقال دکل‌ها خودداری نموده که به‌ عنوان اقدام پیشگیرانه و در جهت جلوگیری از تخریب و سرقت دکل، مقام قضایی دستور به جابجایی دکل داد که شرکت مناطق نفتخیز جنوب با هماهنگی شرکت حفاری ایران، این دکل به یکی از انبارهای شرکت نفت انتقال داده شد.”

درباره شرکت سپنتا بین‌الملل

شرکت سپنتا بین الملل و یا سپنتا اینترنشنال که دادگستری خوزستان در مورد آن مطلبی منتشر کرده یک شرکت کاملا خصوصی است که در سال ۸۱ تاسیس شده است. این شرکت درباره خودش نوشته است « این نخستین شرکت خصوصی ایرانی است که در سال ۱۳۸۵ از  میان شرکتهای خصوصی و دولتی، اقدام به خرید چهار دستگاه دکل حفاری خشکی به قدرت ۲۰۰۰  اسب بخار و وارد کردن آنها به کشور و جلب رضایت کارفرمایان خود نموده است.  این شرکت با برخورداری از تیمی متشکل از کارشناسان و متخصصين با تجربه به همراه امکانات آموزشی گسترده خود  اقدام به برگزاری دوره های آموزشی در تمامی سطوح حفاری جهت آماده سازی مهندسین نفت و گاز برای کار در سراسر کشور نموده و با ارتقاء دانش فنی فارغ التحصیلان جدید، آنها را جهت سمتهای مدیریتی در این صنعت آماده می نماید.»

 

نام رئیس هیات مدیره شرکت در پرونده دکل نفتی فورچونا

جالب است نام «م.ش » رئیس هیات مدیره  شرکت در پرونده «دکل نفتی فورچونا» دیده می‌شود. همان پرونده معروف به  دکل نفتی گمشده که پرونده‌اش در انگلیس مورد بررسی قرار گرفت. در پی اعلام شکایت شرکت تأسیسات دریایی و سایر خریداران دکل مزبور از متهمان ربودن این دکل، دادگاه لندن اقدام به دادرسی در این پرونده کرد که رای دادگاه، در اسفند ۱۳۹۷  صادر شد. در پی این حکم، سه متهم اصلی این پرونده به نام‌های رضا مصطفوی طباطبایی، مراد شیرانی و علی طاهری مطلق موظف به پرداخت ۸۷  میلیون دلار به شرکت تأسیسات دریایی شدند که این مبلغ می‌تواند از اموال و دارایی‌های این افراد در انگلستان و اتحادیه اروپا، تأمین گردد.

نمایندگان مجلس ایران در سال ۹۴ گفته بودند که شرکت تأسیسات دریایی در دولت محمود احمدی‌نژاد دو دکل را خریداری کرده بود، اما این دکل‌ها وارد ایران نشدند. همچنین  بیژن نامدار زنگنه وزیر سابق نفت در سال ۹۴  اعلام کرد که فردی ( منظور رضا مصطفوی طباطبایی) در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و با «سفارش وی»، قرارداد «۲۰ دکل خشکی و ۱۰ دکل دریایی» نفتی را بدون انجام «تشریفات مناقصه» منعقد کرده‌است و دفتر احمدی‌نژاد به صورت مکتوب دستور داده که این اقدامات توسط این فرد انجام شود.»

 

آیا سپنتا بین‌الملل دیگر غول دکلهای نفتی ایران نیست!؟

سپنتا بین الملل قویترین شرکت دکلهای نفتی در ایران محسوب می‌شود. حالا دادگستری خوزستان می‌گوید « شرکت مناطق نفتخیز جنوب با هماهنگی شرکت حفاری ایران» دکل مورد را به انبار نفت انتقال داده تا موجبات سرقت آن فراهم نگردد. ظاهرا سپنتا بین الملل حاضر نیست دکل  عملیات حفاری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب  را منتقل کند و کار به اختلاف قضایی رسیده است. حالا می توان حدس زد که فیلم چگونه به رسانه های کشوری ارسال شده و منظور چیست.  استفاده از کلمه کلیدی «دکل گمشده» در برجسته شدن خبر کمک کرده است. جالب است نه آن زمان دکلی به معنای واقعی کلمه گم شده و نه حتی حالا! اما ته و توی همه قضایا  چند نام تکراری هم دیده می ‌شوند که حواشی اخبار نفت ایران بین آن‌ها شکل می‌گیرد. گاهی در مقام متهم و گاهی در مقام شاکی!

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=6052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.