• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
2

چگونه «طوفان الاقصی» سرمایه گذاری گازی در اسرائیل را تهدید می کند؟

  • کد خبر : 6654
  • 24 مهر 1402 - 7:47
چگونه «طوفان الاقصی» سرمایه گذاری گازی در اسرائیل را تهدید می کند؟
روزنامه عبری زبان «TheMarker»  با توجه به ضررهای احتمالی که ممکن است بخش انرژی اسرائیل در آینده متحمل شود، برآورد کرده است  که جنگ در جبهه غزه سرمایه گذاری گاز طبیعی در اسرائیل را به خطر خواهد انداخت. 

با توجه به مخاطرات امنیتی با شروع عملیات طوفان الاقصی و تجاوزات نظامیان اشغالگر اسرائیل به نوار غزه، وزارت انرژی اسرائیل مجبور به توقف عرضه گاز از میدان تامار شد. (۲۰ کیلومتر از ساحل عسکلون)، که طبق برآورد رسانه های اسرائیلی صدها میلیون دلار در هفته برای بخش انرژی و گاز هزینه خواهد داشت.

اعتبار- حبیب صدرایی: شرکت نفت شورون آمریکا میدان تامار را اداره می‌کند و وزارت انرژی اسرائیل سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که شورون صادرات گاز طبیعی را از طریق خط لوله دریایی گاز مدیترانه شرقی (EMG) بین اسرائیل و مصر متوقف کرده است و  گاز را از طریق یک خط لوله جایگزین از طریق اردن صادر می کند.

اسرائیل پس از توقف جریان گاز از میدان تامار، با توجه به احتمال حمله موشکی از نوار غزه، تدابیر امنیتی شدیدی را در اطراف میادین گازی در سواحل خود اعمال کرد. در دورهای قبلی نبرد نیز،  این میدان مورد هدف قرار گرفت که چندین روز آن را مختل کرد که آخرین آن در نبرد سیف القدس در ماه می ۲۰۲۱  بود.

مقاومت فلسطین به رهبری گردان های القسام در سحرگاه روز شنبه ۱۶ مهرماه در پاسخ به تداوم حملات نظامیان و شهرک نشینان اسرائیلی علیه مردم و اموال و مقدسات فلسطین، عملیات ظوفان الاقصی را آغاز کرد. در حالی که نیروهای اشغالگر اسرائیل عملیات «شمشیرهای آهنین» را آغاز کردند و همچنان به حملات شدید خود به نوار غزه محاصره شده ادامه می‌دهند که منجر به شهادت بیش از ۲۳۰۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۹ هزار فلسطینی شد.

زیان و مسدود شدن معاملات

در تلاش برای جلوگیری از خسارات هنگفت در بخش گاز و انرژی، دولت اسرائیل  به «اسرائیل کاتز» وزیر انرژی خود  اختیاراتی را اعطا کرد تا در دو هفته آینده در بازار گاز طبیعی وضعیت اضطراری اعلام کند.

این اعلامیه امکان عرضه گازی را فراهم می کند که با قراردادهای امضا شده با شرکت های اسرائیلی و مصری مطابقت ندارد. در صورت بروز مشکل در تامین گاز  یکی از میادین نزدیک سواحل اسرائیل،این کار برای فعال کردن تمام نیروگاه‌های اسرائیل است.

 

علاوه بر وضعیت اضطراری، برای جلوگیری از ضرر در بخش انرژی اسرائیل، مایکل روخورگر، سردبیر امور انرژی و گاز روزنامه عبری زبان «TheMarker» گفت: جنگ غزه سؤالاتی را در مورد سرنوشت بسیاری از معاملات عظیم در بخش انرژی و گاز اسرائیل به ارزش میلیاردها دلار ایجاد می کند که در آن تعداد کمی سرمایه گذاران خارجی مشارکت می کنند.

روخفرگر با بیان اینکه اولین معامله که مشخص نیست چه شرایطی در آن اجرایی خواهد شد، در بازار گاز و نفت اسرائیل خواهد بود، خاطرنشان کرد: این معامله شامل پیشنهاد «ادنوک»  شرکت ملی نفت ابوظبی  و شرکت بین‌المللی انرژی «بی‌پی»  برای خرید ۵۰ درصد از سهام واحدهای شرکت اسرائیلی «نیو مد انرژی» است که بالغ بر ۱٫۸ میلیارد دلار خواهد شد.

 

کاهش صادرات گاز اسرائیل

در همین چارچوب، همزمان با حمله به غزه ، بخش انرژی و آب اسرائیل برای مقابله با عرضه منظم گاز و آب به بازار اسرائیل  با چالش هایی مواجه است.

به گفته «شنی اشکنازی»، خبرنگار انرژی روزنامه  عبری‌زبان “کلکلیست” ، اعلام وضعیت اضطراری در بازار گاز به معنای کاهش صادرات گاز اسرائیل به مصر و اردن به میزان لازم است.

اشکنازی توضیح داد که اگر کمبود گاز در بازار اسرائیل وجود داشته باشد، دولت می‌تواند قراردادهای امضا شده با شرکت‌های گاز را لغو کند و مقادیر گاز را به شیوه‌ای متفاوت و غیرعادی به بازار اختصاص دهد که  کاهش صادرات به میزان لازم از جمله آن است.

نیازهای انرژی و گاز اقتصاد داخلی اسرائیل به دلیل کاهش فعالیت اقتصادی در پرتو جنگ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به گفته اشکنازی  با توقف برداشت گاز از میدان تامار، با استفاده از میادین گازی «لویاتان»، «کاریش» و «تانین » که تامین کننده گاز اقتصاد محلی هستند، نیازی به استفاده از گازوئیل به جای گاز نبود.

کمبود تامین گاز از میادین  «لویاتان» و «تانین»

در یک موضوع مرتبط، بر اساس آنچه که روزنامه “کلکلیست” گزارش داده است، در صورت کمبود گاز و مشکلاتی در تامین گاز از میادین «لویاتان» و «تانین»، وزارت انرژی اسرائیل  در حال آماده سازی برای بهره برداری از نیروگاه هایی با سوخت های جایگزین و آلاینده تر مانند زغال سنگ، نفت کوره و گازوئیل است تا در صورت لزوم تداوم انرژی را حفظ کند.

روزنامه عبری زبان «TheMarker»  با توجه به ضررهای احتمالی که ممکن است بخش انرژی اسرائیل در آینده متحمل شود، برآورد کرده است  که جنگ در جبهه غزه سرمایه گذاری گاز طبیعی در اسرائیل را به خطر خواهد انداخت. 

این روزنامه انتظار دارد که این جنگ ضربه محکمی به جاه طلبی های اسرائیل برای تبدیل شدن به مرکزی برای صادرات گاز طبیعی به اروپا و سایر نقاط خواهد زد.

این جاه طلبی های اسرائیل زمانی تقویت شد که شرکت انرژی آمریکایی «شورون» سهام ذخایر گاز طبیعی در میادین «تامار» و «ولویاتان» را خریداری کرد. زمانی که شورون  توانست شرکت «نوبل انرژی» را در سال ۲۰۲۰ به مبلغ ۴ میلیارد دلار خریداری کند.

میدان های گازی ۷۰ درصد انرژی اسرائیل را تامین می کند

به گزارش روزنامه «اسرائیل امروز»، میادین گاز طبیعی در سواحل اسرائیل حدود ۷۰ درصد از تولید برق و انرژی مورد نیاز این کشور را پوشش می دهند.

همین روزنامه گزارش داد که دولت اسرائیل در آگوست ۲۰۲۳ تصمیمی را تصویب کرد که بر اساس آن اجازه توسعه ۶۰ درصدی تولید گاز از میدان تامار از سال ۲۰۲۶ را می دهد.  این اقدام برای اطمینان از عرضه منظم گاز به اقتصاد اسرائیل تا سال ۲۰۴۸ و افزودن صادرات گاز به مصر از طریق میدان تامار است.

وزارت انرژی اسرائیل این اقدام را «مهم» ارزیابی کرد  که درآمدهای دولتی را افزایش می‌دهد و  اقتصاد اسرائیل و روابط سیاسی بین اسرائیل و مصر را تقویت خواهد کرد.

«سونیا گورودسکی»، خبرنگار امور اقتصادی روزنامه «اسرائیل امروز» اعلام کرد که حدود یک سوم افزایش ظرفیت تولیدی برنامه ریزی شده از میدان تامار به بازار داخلی اختصاص خواهد یافت و  انتظار می رود بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از مصرف فعلی گاز طبیعی در اسرائیل را تامین کند.

گورودسکی افزود: صادرات امکان توسعه تولید را فراهم  و میلیاردها دلار درآمد ایجاد می کند و منجر به روابط تجاری حوزه  انرژی با مصر و کشورهای منطقه خواهد شد و   موقعیت سیاسی و ژئوپلیتیکی اسرائیل را تقویت خواهد کرد.

 

کاهش سرعت سرمایه گذاری در میادین گازی

بر اساس گزارش نیویورک تایمز آمریکایی، شرکت نفت شورون در حال کار بر روی طرحی برای توسعه تولید در میدان‌های «لویاتان» و «تامار» و افزودن خطوط لوله است که جریان گاز از اسرائیل به مصر را افزایش می‌دهد  و  گاز اسرائیل را به شکل گاز طبیعی مایع به طور غیرمستقیم صادر می‌کند.   جنگ این پروژه ها را در توسعه زیرساخت خطوط لوله گاز در اسرائیل مختل خواهد کرد.

استنلی رید، خبرنگار انرژی این روزنامه گزارش داد که شورون همچنین در حال بررسی ایجاد یک تاسیسات شناور برای پردازش گاز طبیعی مایع در آب های اسرائیل است، پروژه ای که هزینه آن می تواند به میلیاردها دلار برسد.

این روزنامه‌نگار افزود: «این ترس وجود دارد که جنگ سرعت سرمایه‌گذاری در میادین گازی در منطقه را کاهش دهد، علاوه بر این ممکن است به تلاش‌های اسرائیل برای جذب شرکت‌های انرژی بین‌المللی بیشتر برای اکتشاف گاز نیز آسیب برساند».

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=6654

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.