• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
3
درباره وعده تکراری وزیر صمت؛

آیا با صبر کردن قیمت خودرو پایین می‌آید!؟

  • کد خبر : 7123
  • 01 آبان 1402 - 15:27
آیا با صبر کردن قیمت خودرو پایین می‌آید!؟
البته وزیر صمت از ارزان شدن صحبت نکرده است، بلکه روند کار را توضیح داده که منجر به افزایش عرضه خودروی وارداتی و داخلی در بازار خواهد شد و ممکن است بر قیمتها تاثیر بگذارد. ولی اگر قرار نیست قیمت کاهش سرشاری پیدا نکند، انگیزه صبر کردن خریدار در این وضعیت تورمی چیست!؟

عباس علی آبادی وزیر صمت  در پاسخ به فردی که از سود بالای خودروی قسطی گلایه داشت، گفته است «  پیشنهاد می‌کنم برای خرید خودرو صبر کنید، چرا که وضعیت این بازار در حال بهبود است. »

اعتبار -وی بیشتر شدن  واردات خودرو در آینده نزدیک و افزایش تولید خودروهای داخلی را علت اصلی صبر مردم دانسته است. وزیر صمت در این رابطه گفت: « در حال حاضر واردات خودرو‌های نو در حال انجام است و آیین نامه خودرو‌های دست دوم هم به زودی ابلاغ می‌شود. واردات خودرو‌های برقی هم آزاد است. سیاست ما اصلاح هوای شهر‌های آلوده است. همچنین  تامین ارز خودرو‌های برقی در دستور کار است و مقرر شده ابتدا در اختیار تاکسی‌ها و بعد مردم عادی قرار گیرد. همچنین امکان انتقال خودرو‌های شماره گذاری شده در مناطق آزاد به سایر استان‌ها نیز فراهم شده است همچنین پیش بینی می‌شود امسال تولید خودرو‌های داخلی نیز ۱۴ تا ۲۰ درصد رشد داشته باشد.»

البته وزیر صمت از ارزان شدن صحبت نکرده است، بلکه روند کار را توضیح داده که منجر به افزایش عرضه خودروی وارداتی و داخلی در بازار خواهد شد و ممکن است بر قیمتها تاثیر بگذارد. ولی اگر قرار نیست قیمت کاهش سرشاری پیدا نکند، انگیزه صبر کردن خریدار در این وضعیت تورمی چیست!؟

آیا واردات خودرو منجر به ارزان سازی می‌شود؟

این سوالی است که قبلا کارشناسان نیز درباره آن صحبت کرده اند. وقتی صحبت واردات خودرو می‌شود بحث این است که چه مقدار واردات قرار است انجام گیرد!؟ چه کسانی واردات انجام می‌دهند و چه مقدار ارز باید در اختیار آن قرار گیرد. ایران در شرایط تحریمی قرار دارد و مانند دهه هشتاد وفور ارزی وجود ندارد. تیمور رحمانی قبلا در یادداشت روزنامه دنیای اقتصاد نوشت بود «  افزایش واردات هر کالایی به معنای افزایش تقاضا برای ارز است و افزایش تقاضای ارز به معنای گران شدن قیمت دلار است که هم سبب افزایش قیمت خودرو می‌شود و هم سبب افزایش قیمت کالاهای دیگر.»

مردم تا کی صبر کنند؟

مرداد ماه سال جاری همین وعده وزیر صمت از سوی عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز تکرار شده بود. لطف الله سیاهکلی در مصاحبه ای گفته بود«: از مردم می خواهیم که برای خرید خودرو عجله نکنند چرا که قیمت خودرو به صورت قابل توجهی کاهشی خواهد بود. چراکه در این طرح هر فردی اعم از حقیقی و حقوقی می تواند خودرو وارد کند و محدودیت کشور و برند خودرو وجود ندارد.» اکنون چند ماه از آن وعده گذشته و مردم مشخص نیست تا کی باید صبر کنند. مگر می‌شود تورم سالانه بر قیمت خودروها تاثیر نگذارد؟ بارها عنوان شده که یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو تاثیرپذیری این کالا از نرخ تورم در کشور است. چگونه می‌توان این روند معکوس شود و با وجود گرانی کالاها، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کند!

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=7123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.