• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
1
درباره مبارزه با بیابان زایی؛

تبدیل قطر به زمین های سبز طی چند سال آینده!

  • کد خبر : 8775
  • 29 آبان 1402 - 15:16
تبدیل قطر به زمین های سبز طی چند سال آینده!
فوزی الشمری، دستیار اداره حفاظت از حیات وحش از راه اندازی یک طرح جامع برای تبدیل قطر به زمین های سبز طی چند سال آینده در چارچوب چشم انداز قطر 2030 برای حفظ محیط زیست و مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی خبر داد. 

دولت قطر برای ورود به سال جدید میلادی برای تقویت جایگاه  تعهد خود به همکاری مشترک با جامعه بین المللی در مقابله با تهدید تغییرات آب و هوایی پیش‌روی جهان و اثرات ناشی از بیابان زایی آماده می‌کند. این اقدام  از طریق اجرای تعدادی از پروژه های موفق در مبارزه با بیابان زایی و حمایت از رشد اقتصاد ملی قطر  انجام خواهد شد.

به گزارش اعتبار؛ حبیب صدرایی: به نقل از الجزیره، همانطور که مسئول برنامه کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده است « اعداد نشان می دهد که ۷۰ درصد از اراضی منطقه عربی به دلیل خشکسالی، تغییرات آب و هوایی و طوفان های شن وخیم شده است» در حالی که ۳۰ درصد از کل زمین در منطقه دنیا ارزش واقعی خود را از دست داده است پیش بینی‌ها همچنین نشان می دهد که خشکسالی ممکن است تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۷۵ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

اقدامات قطر در مبارزه با خشکسالی و بیابان زایی، برنامه های موثری را در حمایت و تنوع بخشی به اقتصاد و همچنین تایید نقش این کشور به عنوان یک شریک فعال در سیستم اقدام جمعی بین المللی برای مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی از زمان الحاق این کشور در سال ۱۹۹۹ به برنامه کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی  نشان داده است.

در جریان نمایشگاه باغبانی قطر ۲۰۲۳ که برای اولین بار  اکتبر امسال در خاورمیانه با حضور ارگان، سازمان غیردولتی و کارشناسان بین المللی حدود ۸۰ کشور ، علاوه بر شرکت های بخش خصوصی، دانشگاه ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی قطر برگزار شد، دستاوردهای مبارزه با بیابان زایی  مورد بررسی قرار گرفت.

محیط زیست پایدار

محمد سیف الکواری، پژوهشگر علوم زمین و آب و هوا در وزارت محیط زیست قطر به الجزیره نت گفت  که این وزارتخانه نقش خود را در دستیابی به چشم انداز قطر ۲۰۳۰ ایفا می کند که هدف آن دستیابی به اقتصاد پایدار و محیط زیست پایدار و مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی است.

وی گفت که تعدادی ابتکار در حال اجراست، از جمله پروژه کاشت ۱۰ میلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ که کشور قطر در چارچوب حمایت از طرح خاورمیانه سبز متعهد شده است. این طرح سال گذشته توسط عربستان سعودی در شرم الشیخ مصر راه اندازی شد و هدف آن کاشت ۵۰ میلیارد درخت در سراسر جهان عرب بود.  این علاوه بر یک میلیون درخت است که در سال گذشته در قطر تکمیل شد.

الکواری اضافه می کند که دولت به طور مداوم کمربندهای درختی را در نقاط مختلف قطر گسترش می دهد تا گرما و گرد و غبار را کاهش دهد.  وی از  پارک البداء قطر به عنوان فضای سبز الگویی که در تمامی پروژه ها کاربرد دارد اشاره کرد.

وی بر مزایای اقتصادی مبارزه با بیابان زایی تاکید کرد که از طریق آن می توان از درختان و گیاهان طبیعی برای ایجاد کارخانه های پزشکی و ایجاد مشاغل متعدد بهره برداری کرد.  علاوه بر این، ثبات محیطی به طور کلی به ثبات و رشد اقتصادی کمک می‌کند.

تبدیل قطر به زمین های سبز طی چند سال آینده

فوزی الشمری، دستیار اداره حفاظت از حیات وحش نیز  از راه اندازی یک طرح جامع برای تبدیل قطر به زمین های سبز طی چند سال آینده در چارچوب چشم انداز قطر ۲۰۳۰ برای حفظ محیط زیست و مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی خبر داد.

وی گفت: این برنامه که از هفته آینده به عنوان فاز اول راه اندازی می شود، شامل توزیع ۳ هزار  اصله نهال گیاهان وحشی قطر و توزیع مقادیر زیادی بذر و گیاهان وحشی قطری برای صاحبان املاک و کمپ هایی است که مایلند این گیاهان را در خانه ها یا باغ ها پرورش دهند.

الشمری تصریح کرد:در مراحل بهدی با کاشت ۶ هزار  اصله نهال آغاز می شود و سپس ده هزار اصله نهال کاشته می شود تا قطر ظرف چند سال آینده به زمین های سبز تبدیل شود.

 

عکس شاخص: الگویی از پارک هایی که قطر مشتاق است در مناطق مختلف گسترش یابد (الجزیره)

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=8775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.