• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
با نام «دهه سوخته»

گزارش تلخ بانک جهانی از اقتصاد ایران بعد از تحریم‌ها!

  • کد خبر : 9034
  • 04 آذر 1402 - 14:18
گزارش تلخ بانک جهانی از اقتصاد ایران بعد از تحریم‌ها!
این گزارش اولین ارزیابی رسمی این موسسه از فقر در کشور 85 میلیون نفری ایران از زمان انقلاب اسلامی است

رسانه‌های حامی دولت فعلی از گزارش بانک جهانی درباره اقتصاد ایران در دهه دوم دو هزار میلادی به عنوان سند ناکارآمدی دولت روحانی نام بردند. اما در گزارش بانک جهانی به تاثیر تحریمها بیشتر از مدیریت بد اقتصادی اشاره شده است.

به گزارش اعتبار، بر اساس گزارش بانک جهانی، تقریباً ۱۰ میلیون ایرانی به دلیل ترکیبی از تحریم‌ها، مدیریت بد اقتصادی و قیمت‌های بی‌ثبات بین‌المللی نفت در طول یک دهه از دست رفته رشد، در فقر فرو رفته‌اند.

فارس با تیتر «فرصت‌های اقتصادی ایران در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ از دست رفت»  بانک جهانی در گزارشی به وضعیت فقر و رفاه اجتماعی در ایران طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ پرداخته است که تمام دوره ۸ ساله‌ ریاست‌جمهوری حسن روحانی در این بازه قرار دارد.

رجانیوز هم نوشته است « روایت بانک جهانی از “دهه سوخته” اقتصاد ایران در دولت روحانی» و تسنیم هم با تیتر «روایت بانک جهانی از “دهه سوخته” اقتصاد ایران در دولت روحانی» به استقبال این گزارش نوشته است. 

این گزارش اولین ارزیابی رسمی این موسسه از فقر در کشور ۸۵ میلیون نفری ایران از زمان انقلاب اسلامی است. این تصویر اقتصادی را به تصویر می کشد که در آن نابرابری و فقر در دهه تا سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است، با سیاست های تحت رهبری  آمریکا که به آن کمک می کند، و زنان بیشترین تأثیر تحریم ها و همه گیری کووید-۱۹ را متحمل می شوند.

در این گزارش نوشته شده است« ایران در دهه‌های منتهی به اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۱ توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، شاهد کاهش فقر بود، به‌طوری‌که  فقر از  ۴۰ درصد جمعیت در سال ۱۹۸۰ به حدود ۲۰ درصد در اوایل دهه ۲۰۰۰ رسید.
نویسندگان گزارش نوشتند، اما از سال ۲۰۱۱، «تحریم‌های دوباره و دوباره – که توسط آمریکا و سایر کشورها اعمال شد،  تأثیر مخربی بر رشد اقتصادی و رفاه ایرانیان داشته است. در این گزارش آمده است اقتصاد ایران از یک دهه از دست رفته رشد اقتصادی رنج برده است.

گفتنی است محققان این بانک نتوانستند برای این گزارش به ایران سفر کنند و این گزارش  در ۱۵ نوامبر بدون تبلیغات منتشر شد.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=9034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.